کشف مادۀ معدنی نادر درون یک شهاب‌سنگ!

بیگ بنگ: محققان با بررسی شهاب سنگی که در استرالیا سقوط کرده یک ماده معدنی کشف کردند که تاکنون در طبیعت مشاهده نشده است. این سنگ در کنار جاده یکی از

شهرهای دورافتاده استرالیا پیدا شد. در قدیم، شهر “ودربرن” یکی از نقاط ِ مورد علاقۀ کاشفان طلا بود، اما هیچکس تاکنون چنین چیزی را در این شهر کشف نکرده بود.

به گزارش بیگ بنگ، سنگ آسمانی ودربرن، در سال ۱۹۵۱ در شمال شرقی این شهر یافت شد، این شهاب سنگ یک تکه سنگ کوچک ۲۱۰ گرمی عجیب است. ده‌ها سال است که دانشمندان در تلاشند رمز و رازهای نحوۀ کشف این شهاب سنگ را حل کنند، لکن به تازگی محققان با معمای تازه‌ای مواجه شدند.

دانشمندان در یکی از مطالعات جدیدی که به سرپرستی معدن‌شناس معروف، “چی ما” انجام شد، شهاب سنگ ودربرن را تجزیه و تحلیل کردند و اولین مادۀ طبیعی بدست آمده از آن را “ادسکاتیت” نامیدند که نوعی ماده طبیعی منتج شده از “کاربید آهن” است و تاکنون هرگز در طبیعت یافت نشده است. این یعنی محققان مادۀ معدنی ِ جدیدی را که قبلاً در طبیعت دیده نشده بود، را کشف کردند.

از زمانی که برای اولین‌بار شهاب سنگ ودربرن کشف شد، این سنگ ِ صخره‌ای مشکی و قرمز توسط تیم‌های تحقیقاتی متعددی مورد بررسی قرار گرفته؛ بنابراین هم اکنون تنها حدود یک سوم نمونۀ اصلی به صورت دست نخورده باقی مانده است، که در مجموعه زمین‌شناسی موزه ویکتوریا در استرالیا نگهداری می‌شود.

بقیۀ این شهاب سنگ به صورت برش‌های متعدد، استخراج شدند تا مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند. این تجزیه و تحلیل‌ها نشان دهندۀ وجود آثار طلا و آهن، همراه با مواد معدنی نادری از قبیل کاماکیت، شریبرسایت، تائینیت و ترولیت هستند. و اکنون می توانیم ادسکاتیت را هم به آن لیست آنها اضافه کنیم.

کشف ادسکاتیت که به افتخار کارشناس شهاب‌سنگ و شیمی‌دان “ادوارد اسکات” از دانشگاه هاوایی نامگذاری شده، یک کشف قابل توجه است، زیرا قبلا وجود چنین فرمولاسیون ِ اتمی متمایزی از کانی “کاربید آهن” در طبیعت تایید نشده بود. چنین تاییدی بسیار مهم است، زیرا این تاییدیه یک پیش شرط ِ لازم برای به رسمیت شناختن مواد معدنی توسط انجمن بین‌المللی کانی شناسی(IMA) میباشد.

AAGHnf.imgیک نسخه مصنوعی از مادۀ معدنی کاربید آهن ده‌ها سال قبل در فاز تولید ذوب آهن تولید می شد. اما به لطف تجزیه و تحلیل جدید اکنون عضو رسمی باشگاه مواد معدنی IMA است. “استوارت میلر”، رییس ارشد بخش علوم زمین‌شناسی ویکتوریا گفت: ما ۵۰۰،۰۰۰ تا ۶۰۰،۰۰۰ ماده معدنی را در آزمایشگاه کشف کردیم، اما کمتر از ۶۰۰۰ مورد از آنها در طبیعت یافت شده‌اند.

در مورد مادۀ طبیعی ادسکاتیت که در خارج از منطقه روستایی ودربرن کشف شده، نمی توان به طور قطع چیزی گفت، اما طبق گفتۀ “جفری بونینگ” دانشمند سیاره‌شناس از دانشگاه ملی استرالیا، که در این مطالعه شرکت نداشت، این ماده معدنی می توانست در هستۀ گرم و تحت ِ فشار یک سیاره باستانی شکل گرفته باشد.

بونینگ گفت: احتمالا مدتها پیش، این سیاره تولید کننده ادسکاتیت به نوعی یک برخورد کیهانی عظیم با سیارۀ دیگر یا سیارک را تجربه نموده و از هم پاشیده شده و تکه‌های جدا شده از آن در سراسر جهان پخش شده‌ است. میلیون‌ها سال بعد، قطعه‌ای از این سیاره به طور اتفاقی درست در زمین کشف شده تا درک ما از جهان هستی را افزایش دهد. جزئیات بیشتر این پژوهش در American Mineralogist منتشر شده است.

ترجمه: سهیلا دوست پژوه/ سایت علمی بیگ بنگ