کشف باکی بال‌های یونیزه در فضای میان ستاره‌ای

بیگ بنگ: اخترشناسان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل موفق شدند «باکی بال‌های یونیزه» را در فضای میان ستاره‌ای کشف کنند.

تصویری مفهومی از وجود باکی بال‌ها در فضا

به

گزارش بیگ بنگ، این «باکی بال‌ها» از ۶۰ اتم کربن تشکیل شده‌اند و در گوی توخالی جای گرفته‌اند. این مولکول قبلا در فضا مشاهده شده، با این حال، این اولین‌باری است که نسخه یونیزه شده آن در فضای میان ستاره‌ای مشاهده گردیده است. C60 زمانی یونیزه می شود که نور فرابنفش ستاره‌ها، الکترونی را از مولکول بیرون منتشر کند.

دکتر «مارتین کوردینر» محقق در مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا و دانشگاه کاتولیک آمریکا در واشنگتن گفت: «فضای میان ستاره‌ای را به مدتی طولانی، محیطی نامساعد میدانستند که امکان وجود مولکول‌های بزرگ به وفور در آن نیست. قبل از کشف C60، بزرگترین مولکول‌های شناخته شده در فضا تنها ۱۲ اتم را در برمیگرفت. حالا تایید C60+ نشان میدهد که اخترشیمی چقدر شرایط پیچیده‌ای را میتواند رقم بزند، حتی در پایین‌ترین چگالی.»

مواد میان ستاره‌ای کهکشان راه شیری عمدتا در دیسک مسطحی قرار گرفته است. بر اساس شرایطی که وجود دارد، این مواد ویژگی‌های جذب بسیار قدرتمندی دارند که از مولکول‌های میان ستاره‌ای نشات می گیرد. دکتر کوردینر و همکارانش از تلسکوپ فضایی هابل برای تجزیه و تحلیل نورِ حاصل از هفت ستاره ابَرغول آبی در صفحه راه شیری استفاده کردند.

دکتر کوردینر افزود: «حیاتی که ما میشناسیم، بر پایه مولکول‌های حاوی کربن بنا نهاده شده است. این اکتشاف نشان می دهد که مولکول‌های کربن ِ پیچیده میتوانند در محیط‌های نامساعد فضای میان ستاره‌ای تشکیل شده و به بقای خود ادامه دهند. وجود C60 نشان دهندۀ سطح بالایی از پیچیدگی شیمیایی در محیط‌های فضایی است. لذا باید احتمال بالایی برای وجود ِ سایر مولکول‌های پیچیدۀ حاوی کربن در نظر بگیریم.»

محققان در تلاش هستند تا C60+ را در محیط‌های بیشتری مورد شناسایی قرار بدهند و ببینند باکی بال‌ها با چه میزان فراوانی در جهان گسترده شده‌اند. جزئیات بیشتر این پژوهش در Astrophysical Journal Lettersمنتشر شده است.

ترجمه: منصور نقی‌لو/ سایت علمی بیگ بنگ