شکل‌گیری عناصر سنگین زمین با برخورد دو ستارۀ نوترونی

بیگ بنگ: بر اساس یک تحقیق جدید، برخورد ستاره نوترونی دوتایی ۰٫۳% از سنگین‌ترین عناصر زمین را تولید کرد، از جمله طلا، پلاتین و اورانیوم؛ چنین رویدادی احتمالأ در فاصلۀ تقریبی

۱۰۰۰ سال نوری تا سحابی پیش‌خورشیدی رخ داده، یعنی تقریبأ ۸۰ میلیون سال قبل از تشکیل منظومه شمسی ما.

به گزارش بیگ بنگ، دکتر امره بارتوس، اخترفیزیکدان در گروه فیزیک دانشگاه فلوریدا گفت: «این امر بدین معناست که در هر یک از ما کمی از این عناصر وجود دارد که عمدتأ به شکل یُد هستند؛ ید برای زندگی حیاتی است. یک حلقه طلایی که ارتباط عمیق انسان را نشان می‌دهد، همچنین یک نوع پیوند با گذشتۀ کیهانی ما و تشکیل زمین دارد که حدود ۱۰ میلی‌گرم از آن ۴٫۶ میلیارد سال پیش شکل گرفته است.»

دکتر بارتوس و همکارانش صابولچ مارکا، اخترفیزیکدان دانشگاه کلمبیا برای نتیجه‌گیری، ترکیب‌بندی شهاب‌سنگ‌ها را با شبیه‌سازی‌های عددی کهکشان راه شیری مقایسه کردند. دکتر بارتوس گفت: «شهاب‌سنگ‌هایی که در منظومه شمسی اولیه ساخته شده‌اند حاوی نشانه‌هایی از ایزوتوپ‌های رادیواکتیو هستند.»

دکتر مارکا گفت: «همانطور که این ایزوتوپ‌ها دچار فروپاشی می‌شوند، بصورت نوعی ساعت عمل می‌کنند که برای بازسازی زمان بکار می‌روند.» دانشمندان دریافتند که یک برخورد ستاره نوترونی تقریبأ ۸۰ میلیون سال قبل از تشکیل منظومه شمسی در همسایگی‌مان در فاصلۀ تقریبی ۱۰۰۰ سال نوری تا سحابی پیش‌خورشیدی رخ داده است.

دکتر مارکا افزود: «اگر یک رویداد قابل‌مقایسه امروزه در فاصلۀ مشابهی تا منظومه شمسی رخ داده باشد، تابش متعاقب آن می‌توانسته کل آسمان شب را روشن کند. مطالعه‌ ما بینش‌هایی را برای یک رویداد منحصربفرد ارائه می‌دهد.» دکتر بارتوس گفت:«این مطالعه اطلاعاتی را در مورد فرآیندهای درگیر در منشأ و ترکیب‌بندی منظومه شمسی‌مان ارائه می‌دهد و نوع جدیدی از تحقیق را در رشته‌هایی مثل شیمی، زیست‌شناسی و زمین‌شناسی برای حل پازل کیهانی آغاز می‌کند.»

دکتر مارکا افزود: «نتایج ما به پرسش بنیادی بشر می‌پردازد: ما از کجا آمده‌ایم و به کجا می‌رویم؟ نمی‌توانیم توصیه کنیم که وقتی متوجه شدیم تحقیقمان بر روی جایگاهمان در جهان چه معنایی برای آیندگان دارد، چقدر احساساتی شدیم.» یافته‌های این مقاله در مجله‌ Natureمنتشر شده‌ است.

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ