کیهان شبیه یک ناقوس غول‌پیکر پرطنین است!

بیگ بنگ: نظریه جدید پیشنهاد می کند که کیهان شبیه به یک ناقوس غول‌پیکر پرطنین است. نه تنها ممکن است کیهان گسترش یابد، بلکه ممکن است در همان حال پرطنین نیز

باشد. که این امر می تواند چگونگی درک ما از جهانمان را عمیقا تغییر دهد.

به گزارش بیگ بنگ، دانشمندان دریافتند که از زمان بیگ بنگ، کیهان به صدا در آمده است. این ایده توسط لاورنس مید و هَری رینگرماچر، دو فیزیکدان دانشگاه می سی سی پی جنوبی ارائه شده است. طبق محاسبات آنها، کیهان مشابه به یک ناقوس غول‌پیکر عمل می کند که با بیگ بنگ به صدا در آمده و هنوز هم در نوسان است و بافت فضا-زمان را مواج می کند.

این دو پژوهشگر، در حالی به این کشف نائل شدند که سعی داشتند نموداری رسم کنند که مقیاس جهانمان را در برابر سنش توصیف کند. اندازه‌گیری‌های آنها وقتی دارای بیشترین معنی است که با در نظر گرفتن ترم‌های نوسانی یا طنین کیهان بررسی شود. آنگاه می بینیم که آهنگ نوسانات به تدریج با زمان کاهش می یابد. بسیار شبیه به محو شدن طنین ناقوسی که به صدا در آمده باشد.

رینگر ماچر توضیح داد: «ما یافتیم که در طول عمر کیهان، بیش از یک چنین زمانی وجود دارد. در واقع در طول عمر جهان، چندین نوسان با فرکانسی در حدود ۷ چرخه داریم. خود فضا انبساطش را به دنبال کاهش ۷ مرحله‌ای از زمان پیدایشش، تسریع کرده است.» مید می گوید: «طنین کاهش یافته و اکنون خیلی کوچک است. خیلی شبیه به صدای بمی است که از به هم خوردن کریستال‌های شیشه شنیده می شود.»

bigbang expansion wave Figاین تئوری چالشی به حساب نمی آید برای ایده‌ای که می گوید کیهان در همه جا در حال گسترش است، آنطور که دانشمندان می گویند. اما نحوۀ این گسترش بسته به اینکه ما در کجای این چرخه نوسانی هستیم، سرعت گرفته یا کُند می شود. همچنین این نوسانات در مقیاس‌های زمانی بسیار بزرگ رخ داده به طوری که هر مقیاس بیش از یک میلیارد سال به طول می انجامد. لذا این نوسانات در هیچ یک از تجارب حسی ما ملموس نیستند.

بنابراین، انتظار می رود که هیچ موج جزر و مدی در فضا-زمان به طور ناگهانی شروع به ضربه زدن به ساختمان ها نکرده و هیچ سیاره‌ای را از مدار چرخشش خارج نکند. اما درک ما از اینکه چگونه کیهان از زمان آغازش در بیگ بنگ شکل گرفته، با این کشف مطمئنا می تواند به لرزه در آید. رینگر ماچر و مید تصدیق می کنند که ابتدا باید یافته‌هایشان قبل از اینکه بتوان آنها را تایید کرد، توسط تحلیل‌های مستقل بررسی شوند. اما این یافته‌ها دست کم نشان می دهند که ما هنوز چیزهای زیادی جهت آموختن دربارۀ رفتار و سرچشمه کیهان خودمان در پیش رو داریم. و این یعنی کیهان ممکن است پس از بیگ بنگ، هنوز شبیه به یک ناقوس پرطنین باشد. جزئیات بیشتر این پژوهش در نشریۀ Astronomical منتشر شده است.

ترجمه: سیدامین مهناپور/ سایت علمی بیگ بنگ