بررسی جدید روی مومیایی عجیب

بیگ بنگ: سرِ به شدت دراز یک اسکلتِ نگهداری شده که در سال ۲۰۰۳ در صحرای آتاکامای پرو کشف شد به حدی غیرعادی است که مردم در ابتدا تصور کردند این

مومیایی کوچک به یک فرازمینی تعلق دارد. اما بررسی‌های بعدی نشان داد که متعلق به انسان است.

به گزارش بیگ بنگ، از آن زمان به بعد، آزمایش DNA تأیید کرد که بقایا – به طول ۱۵ سانتیمتر – به جنین انسان تعلق دارند که محققان آن را آتا نامیدند. اما دانشمندانی که این تحقیق را نتیجه‌گیری کردند و یافته‌هایشان را در ماه مارس ۲۰۱۸ منتشر کردند اخیرأ به دلیل روشی که بکار بردند مورد سئوال واقع شدند. کریستینا کیلگراو نویسنده‌ی مطالعه‌ی جدید و استادیار انسان‌شناسی در دانشگاه فلوریدای غربی در مقاله‌ای نوشت: «گروه دیگری از محققان بتازگی ارزیابیِ مطالعۀ اولیه‌شان را منتشر کردند. آنها تحلیلشان را در مجلۀ بین‌المللی دیرینه‌آسیب‌شناسی منتشر کردند.

آنها تحقیق قبلی‌ را مورد انتقاد قرار دادند زیرا این تحقیق نشان می‌دهد که نتایجش دربارۀ به اصطلاح ناهنجاری‌های اسکلت – مثل دنده‌های شکسته – درک ناقصی از تکامل نرمال جنین ارائه می‌دهد. این تفسیر اشتباه از بقایا باعث شد دانشمندان از استخراج DNA استفاده کنند و به بخشی از اسکلت آسیب برسانند. تحقیق آنها که فاقد محققان اهل کشور شیلی است احتمالأ پروتکل‌های اخلاقی تحقیق بر روی بقایای انسانی را رعایت نکرده است، زیرا در تحقیقِ منتشر شده‌ی آنها، «بیانیه‌های اخلاقی یا مجوز باستان‌شناسی» حذف شده‌اند.»

در این مقالۀ جدید، نویسندگان اشاره کردند که جمجمه‌ غیرعادی این مومیایی و بدن آن ضرورتأ نتیجه‌ی «ناهنجاری‌ها» بوده است، همانطور که در تحقیق قبلی نشان داده شده است. جمجمه احتمالأ به دلیل زایمان طبیعی زودرس دراز شده بود، در حالیکه حرارت و فشارِ وارده بر بدن پس از دفن شدن بر جمجمه فشار وارد کرده است. همچنین نویسندگان در تحلیل جدید خود پیشنهاد اولیۀ تحقیق را به چالش کشیدند که «جهش‌های جدید» می‌توانند اندازۀ مومیایی را توضیح دهند. نویسندگان توضیح دادند که فرگشت اسکلت در ۱۵ هفتگی جنین نمی‌توانسته تحت تأثیر متغیرهای ژنتیکی که محققان در مطالعه‌ی قبلی توصیف کردند، قرار گرفته باشد.

از آنجاییکه تصور می‌شود بقایای این مومیایی چند دهه قدمت داشته باشد، مطالعه‌ی آنها نگرانی‌های اخلاقی را مطرح می‌کند که مطالعه‌ی ماه مارس به اندازه‌ی کافی به آنها توجه نکرد. علاوه بر آن، از آنجاییکه استخراج DNA می‌تواند برخی از بافت‌های بدن را تخریب کند، محدودیت‌های اضافی معمولأ برای چنین تحقیقی در نظر گرفته می‌شود. در مطالعه‌ی قبلی مشخص نیست که نمونه‌برداری از DNA برای شروع لازم بود یا خیر.

نویسندگان در مطالعه‌ی جدیدشان نوشتند: «متأسفانه هیچ منطق علمی برای انجام تحلیل‌های ژنومی آتا وجود نداشت، زیرا این اسکلت طبیعی بود و آزمایش ژنوم کامل که قبلأ انجام شده «غیرضروری و غیراخلاقی» بوده است.» نویسندگان مطالعه نتیجه گرفتند: «به محققان DNA هشدار می‌دهیم در نمونه‌هایی درگیر شده‌اند که فاقد بافت واضح و غیرقانونی هستند یا بقایا در مجموعه‌های خصوصی نگهداری می‌شوند.»

ترجمه: سحر الله وردی/ سایت علمی بیگ بنگ