62 باران شهابی جدید

منبع: آسمان کابل زمین بطور دائم و بدون تغییر از میان ذرات شهاب سنگ ها عبور میکند و هر خیره شونده به آسمان یا منجم میتواند یک یا دو ستاره دنباله دار را در شب ببیند. یک بررسی هفت ساله توسط اخترشناسان دانشگاه آنتاریوی شرقی به تعداد 117 باران شهابی جدید را کشف نمودند که 62 عدد آن قبلأ گزارش نشده بود. البته بدین معنی نیست که شهاب های جدیدی وجود دارد که میتوان با دیدن آنها این روز ها لذت برد، بلکه مسیر یا راه ذرات آسمانی قبلأ کشف شده و این کار به پژوهشگران اجازه میدهد تا مدار آنها را بدور خورشید مشخص سازند و ذرات همدم یا هم راه آنها را نیز کشف کنند. بعد از این مرحله مهترین کار، نام گذاری باران های شهابی است. در حال حاضر 64 باران شهابی شناخته و نامگذاری شده وجود دارد و بیش از 300 باران شهابی دیگر وجود دارد که باید توسط اتحادیه بین المللی اخترشناسی نامگذاری و معتبر شناخته شوند.

برای بررسی شهاب ها از رادار استفاده میشود تا بتوان دنباله درخشان یا یونیزه شده شهاب ها مشخص نمود، یعنی ذراتی که در زمان عبور از اتموسفر تولید و بعد متلاشی می شوند. رادار میتواند یک جرم آسمانی  را با اندازه 0.1 میلیمتر یا  10 مرتبه کوچکتر از حدی که بتوان با چشم غیر مسلح دید، کشف کند.

گزارش های تازه علمی نشان میدهد که تیم تحقیقاتی نصف کل 117 جریان یا گذر مشاهده شده را دیده اند که مدار مشابه با دیگر باران های شهابی دارند. اما تحقیقات عمده قبلی نشان میدهد که اجرام همراه که اکثرأ سیارک اند احتمالأ به ذرات کوچکتر متلاشی شده اند که این خود جریان یا دنباله ذرات یا متلاشی شدن هایی را نشان میدهد که با گذشت زمان اتفاق می افتد.

در بعضی موارد ما هنوز می توانیم دنباله بعضی از اجرام همراه یا جفت را ببینیم، اما در بعضی آنها چنین چیزی دیده نمی شود. به گونه مثال تیم تحقیقاتی بیش از ده جریان یا دنباله ی را کشف نمودند که به سیارک اینک ( جرم همراه یا جفت مشهور باران شهابی ثور) مربوط می شود.

فهرست کامل باران های شهابی در اینجاست