سياره ها در فرهنگ ها

تیر:نخستین سیاره ی منظومه ی شمسی است او را دبیر فلک می دانند در پهلوی به (نیشتر) که به ستاره ی شعرای یمانی اطلاق می شود. فرشته ی مزبور نگهبان باران است و به کوشش او باران جاری شود و زمین سیراب گردددر اوستا: تیشتر آمده و در پهلوی همچنین است بدیهی است که (تیر) تغییر کرده (تیشتر) است ماه چهارم سال خورشیدی ایرانی و روز سیزدهم هر ماه است کنارنگ گوید: به ماه چهارم ز ایزد بخواه            که باران بیاید در آن روز و گاه ناهید:نام ناهید در اوستا ب گونه اناهیت می باشد این نام از دو بهر ساخته شده است. بهر نخست که از ادات نفی است و بهر دوم آهیت یعنی چرکین و پلید همین کلمه است که در پهلوی آهک (آهوک) و در زبان فارسی آهو گردیده و به معنی عیب و نقص گرفته اند چون کلمه ی آهیت مصدر است به «آ» بنا به قعده ی کلی یک حرف نون به «ا» افزوده و گفتند اناهیت؛چنانکه از کلمه ی ایران،انایران (مملکت خارجه) ساخته شد.بنا بر این اناهیت یعنی پاک و بی آلایش،این صفت بسا برای فرشتگان و اشیاء  استعمال شده است. قالبا مهر و تشتر (تیر) و هوم و برسم و آبزور و فروغ و...در اوستا به صفت اناهیت یا به صفت پاکی و بی آلایشی صفت گرفته شده استکلمه ی ناهید در نام فرشته ی آب نیز به کار رفته و از او در اوستا به نام اردوی سور اناهیت نام برده شده است و البته سياره ى ناهيد نماد فرشته ى نگهبان بر آب ها است. منبع: کتاب يشتها .ج 1،ص 164-166نقل به اختصار   زمین:سومین سیاره ی منظومه ی خورشیدی است در اوستان «زم» بوده است که تغییر یافته ی آن زمین است زمیک در پهلوی ریشه ی آن است و به معنی خاک. منبع: واژه نامه ی دهخدا   بهرام (مریخ):چهارمین سیاره ی منظومه ی خورشیدی است نام روز بیستم از هر ماه خورشیدی ایرانی. نام فرشته ی نگهبان مردم نیز هست. مریخ سرخ رنگ است و دال بر خونریزی،خصومت و ظلم است ز بهرام گردون به بهرام روز       دلی را بساز و عدو را بسوزشاهنامه (فردوسی) مشتری (برجیس): سیاره ی ششم از منظومه ی خورشیدی است. برجیس و مشتری هر دو کلماتی فارسی هستند و نام هندی آن «برهسپ» است. در اساطیر یونان، پدر و پیشوای خدایان آن دوره بوده است. او پدر خود،کیوان (زحل) را بر انداخت و بر تیتان ها غالب شد. دریا را به نپتون و دوزخ را به پلوتون داد و زمین را برای خود نگه داشت فروزنده چون مشتری بر سپهر         همه جای شادی آرام و مهرشاهنامه (فردوسی) کیوان: سیاره ی هفتم از منظومه ی خورشیدی است. بسیار زیباست.«کی» به معنای بزرگ و «وان» به معنای مانند و نماد درخشندگی است خروش سواران و اسبان به دشت        ز بهرام و کیوان همی برگذشتشاهنامه (فردوسی) گرد آورنده:محمد مهدی قنبری (کنارنگ)
این مورد را ارزیابی کنید
(0 رای‌ها)
تیتان

یک چند سالی است که سر به هوا شدیم و از بد حادثه به نجوم گرفتار

نظر دادن

کانون نجوم زاوش در یک نگاه

  باشگاه نجوم کانون علوم در فرهنگسرای بهمن از سال 1379 با تشکیل کلاسهای آموزشی در دوره های مقدماتی و متوسطه برای گروههای سِنّی مختلف شروع به کار نمود. فعالیت رشته نجوم از همان سال 1379 به دبیری آقای مهندس عتیقی شروع شد و از ابتدای نیمه دوم سال 1381 با فراخوانی دوباره اعضاء، باشگاه شکل گرفت و از اواخر سال 1381 با نام «باشگاه نجوم زاوُش» رسمیت بیشتری یافت، و بیش ازگذشته با جدیت تمام به برنامه های نجومی پرداخت. چنانچه تا کنون 23 نشست علمی در زمینه های مختلف علم نجوم برگزارکرده است.   از سال  1384هم باشگاه نجوم به دبیری بنده مرحله جدیدی را شروع کرده است. و اکنون یکی ازفعالترین باشگاههاست. اما در این بین با برگزیدن اهدافی  بر آنست که روح جستجوگری در افرادعلاقه مند به نجوم اغناء شود و مسیر زندگی عادی تنوع بیشتری یابد.  

دبیر کانون نجوم زاوش

علیرضا ولیاری

فعالیت های کانون

از جمله خدماتی که در کانون نجوم زاوش ارائه می گردد،می توان به جلسات هفتگی اشاره نمود که روز یکشنبه هر هفته برگزارمیگردد. و برگزاری نشستهای علمی رصد رویدادهای نجومی "کسوف،گذر سیارات..." اجرای شب های رصدی برگزارنمودن شامگاه های رصدی رصد هلالهای ماه های قمری بر روی برج نجومی و...   

علیرضا  ولی یاری