کشف هشتمین سیاره پیرامون کپلر-۹۰؛ منظومه‌ای شبیه به منظومه‌ی شمسی

• جمعه, 24 آذر 1396 ساعت 02:02
  • منتشرشده در اخبارنجوم
  • بازدید 29 بار
کشف هشتمین سیاره پیرامون کپلر-۹۰؛ منظومه‌ای شبیه به منظومه‌ی شمسی برای اولین بار، هشت سیاره‌ی جدید پیرامون ستاره‌ی کپلر-۹۰ (Kepler-90) کشف شده‌اند؛ ستاره‌ای که ۲۴۵۴ سال نوری با زمین فاصله دارد. ناسا خبر این کشف را دیروز اعلام کرد.
کپلر-۹۰ اولین ستاره‌ی کشف شده‌ای است که این مقدار سیاره پیرامون آن گردش می‌کنند. پژوهشگران معتقدند که این کشف منجر به پیدا کردن سیارات دیگری خواهد شد. محققان از وجود هفت سیاره پیرامون ستاره‌ی کپلر-۹۰ خبر داشتند. با این حال، هوش مصنوعی گوگل بوده که به کشف آن‌ها کمک کرده است. هوش مصنوعی با بررسی داده‌هایی که تلکسوپ کپلر دریافت کرده بود، توانسته است هشتمین سیاره را کشف کند.

برای تمرین هوش مصنوعی گوگل، تیم Google AI در کالیفرنیا با همکاری ناسا از داده‌های سیاره‌های خارج از منظومه شمسی که کپلر مشاهده کرده بود، استفاده کرده‌اند. آن‌ها برای تشخیص سیاره‌ها، به بررسی تغییرات نور به هنگامی که سیاره از مقابل ستاره‌ی خود عبور کرده، پرداخته‌اند. شبکه‌ی عصبی گوگل با نگاه به لیست سیاره‌های کشف شده توسط کپلر و سیگنال‌های آن‌ها، توانست در نهایت دقت تشخیص خود را به ۹۶ درصد افزایش دهد.

تلسکوپ کپلر از زمان راه اندازی در سال ۲۰۰۹ توانسته است بیش از ۱۵۰ هزار ستاره را در بخشی از آسمان بررسی کند. با در نظر گرفتن این موضوع که کاهش نور ستاره‌ها، به خاطر عبور سیاره‌ای از کنار آن‌هاست، کپلر توانست ۳۵ هزار سیگنال را که ممکن است به پیدا کردن سیارات کمک کنند، کشف کند.

در راستای کشف سیگنال‌های ضعیف‌تر و سیاراتی که دیده نشده‌اند، شبکه‌ی عصبی گوگل طوری تمرین داده شده بود تا سیگنال‌های ضعیف را در منظومه‌هایی که توانایی جای‌گیری چندین سیاره را دارند، کشف کند.

سیاره هشتم کشف شده Kepler-90i نام گرفته است. محیط این سیاره امکان وجود حیات را در آن پایین می‌آورد. این سیاره کوچک است و سطح آن از صخره‌ها تشکیل شده. سیاره‌ی Kepler-90i هر ۱۴٫۴ روز پیرامون ستاره‌ی خود گرش می‌کند. در منظومه‌ی خورشیدی ما، نزدیک‌ترین سیاره به خورشید یعنی عطارد هر ۸۸ روز یک بار دور خورشید گردش می‌کند.

محققان می‌گویند که منظومه‌ی Kepler-90 شبیه به نسخه‌ای کوچک از منظومه‌ی شمسی ما است. سیاره‌های کوچک در داخل، و سیاره‌های بزرگ در بیرون قرار گرفته‌اند؛ ولی فاصله‌ها بسیار کمتر و همه چیز بسیار نزدیک‌تر است. فاصله‌ی آخرین سیاره تا Kepler-90 اندازه‌ی فاصله‌ی زمین تا خورشید است.

به غیر از این کشف، محققان هم‌چنین از وجود سیاره‌ای ششم در منظومه‌ی Kepler-80 خبر داده‌اند. این سیاره که Kepler-80g نام گرفته، اندازه‌ای شبیه به زمین دارد. با این حال، این سیاره هم هر ۱۴٫۴ روز به دور ستاره‌ی خود گردش می‌کند.

ماموریت‌هایی که قرار است در سال آینده کار خود را شروع کنند، مثل ماهواره‌ی Transiting Exoplanet Survey یا تلکسوپ James Webb، امکان بررسی بیشتر داده‌های دریافت شده توسط کپلر را باز هم بیشتر خواهد کرد.

منبع: